Hvad skal man spise før træning?

Et populært spørgsmål, der melder sig inden bla. cykel eller løbe træning!
Det korte svar er, komplekse kulhydrater - og massere af dem!

Diamond Dust kulhydrater

Under cykling og løb får kroppen primært energi fra aerobe processor (træning der kræver ilt), disse processorer kræver en stor mængde kulhydrater. Derfor er det vigtigt at kroppen har kulhydrater til rådighed når der trænes! Kroppen lagrer kulhydrat som glykogen i kroppen, primært i lever og muskler, og disse depoter skal fyldes op inden træning. Det gøres bedst ved at indtage et stort måltid mad 1½-3 timer inden træning, der kan suppleres med nogle hurtigt optagelige kulhydrater eller energidrik med koffein og beta-alanin, 20-60 minutter inden træning for at optimere præstationsevnen.  
Det store måltid der indtages 1½-3 timer inden træning skal indeholde omkring 70% komplekse kulhydrater, eksempelvis kartofler, rugbrød, ris, gryn, eller pasta. Mængden af kulhydrater der skal indtages i dette måltid afhænger af kropsvægt, og kan variere fra 0.7g-1,2 gram kulhydrat pr. kropskilo.
En person på 80 kg skal altså indtage mellem 56-96 gram kulhydrater 1½-3 timer inden træning, det svarer til ca. 70-120 gram ris eller 3-5 store kartofler.