Koffein

Om stoffet

Koffein hører under kategorien alkaloider og findes naturligt i kaffe, te og mange andre fødevarer. Det virker som en mild stimulans i hjernen, som mange mennesker nyder. 

Effekten

Studier har vist at koffein har en stor effekt på atleters udholdenhed og øger kroppens evne til at forbrænde fedt under træningen.
Det er påvist en tidsforbedring på gennemsnitligt 3½ minut i en cykelpræstation af 1 times varighed ved indtag af koffein.

De biologiske mekanismerne, der ligger til grund for præstationsfremgangen skyldes til dels at være en ændring af nervesystemets opfattelse af træthed og anstrengelsesgrad, og dels påvirkninger af kalium og calcium balancen i musklerne, der begge har betydning for træthedsudvikling under intenst arbejde.

Dosis 

Vores undersøgelser viser at man som letvægts atlet, generelt er mere responderende overfor koffein hvorimod man som tung atlet er mere resistent, og derfor behøver en større dosis for at opnå samme effekt. Derfor er der ca. 2,4 mg koffein per kg kropsvægt for en let atlet på 50 kg, og 4,5 mg koffein per kg kropsvægt for en tung atlet på 100 kg.

 


Referencer:
The effects of different doses of caffeine on endurance cycling time trial performance
Ben Desbrow, Caren Biddulph , Brooke Devlin , Gary D. Grant , Shailendra Anoopkumar-Dukie & Michael D. Leveritt